Skip to main content
Marcel 1

Marcel Muráni, daňový poradca

Od 1. januára 2025 nadobudnú účinnosť viaceré zásadné zmeny v oblasti dane z pridanej hodnoty (DPH), ktoré ovplyvnia podnikateľov a platiteľov DPH. Novela zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty prináša  upravené pravidlá registrácie za platiteľa DPH, nové sadzby DPH, zjednodušenie pri odpočítaní DPH v prípade intrakomunitárneho nadobudnutia tovaru a zníženie limitu pre vystavenie zjednodušenej faktúry. V nasledujúcom článku sme pre Vás pripravili stručný prehľad zmien.

Zmena v sadzbách DPH od 1.1.2025

1. Základná sadzba 23% – väčšina tovarov a služieb, ktoré podliehali pôvodne sadzbe dane 20%, bude zdaňované touto vyššou sadzbou dane.

2. Znížená sadzba 19% na potraviny určené na ľudskú konzumáciu, minerálky (bez sladidiel), soľ či elektrickú energiu. Tovary a služby, na ktoré sa vzťahuje táto znížená sadzba dane, sú upravené v prílohe č. 7 a 7a. Znížená sadzba dane na elektrickú energiu sa zároveň vzťahuje aj na súvisiace služby distribúcie elektriny.

3. Znížená sadzba 5% na základné potraviny, ako mäso, mlieko, bryndza, lieky, no napokon tiež na tlačené a elektronické knihy, časopisy, tlačoviny či vstupné na športové podujatia a do fitnescentier. Po kritike taktiež do skupiny s najnižšou DPH budú patriť aj ubytovacie služby, reštauračné a stravovacie služby. Tieto tovary a služby sú taxatívne vymedzené v prílohách č. 7 a 7a zákona.

Zmeny v  registrácii za platiteľa DPH

Od roku 2025 platí, že zdaniteľná osoba, ktorá má sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň na Slovensku, sa povinne stane platiteľom DPH:

  • buď prvým dňom kalendárneho roka (to znamená 1. januárom) nasledujúceho po tom kalendárnom roku, za ktorý hodnota ňou dodaných tovarov alebo služieb zahŕňaných do obratu presiahne 50 000 eur, alebo
  • dodaním tovaru alebo služby, ktorým hodnota ňou dodaných tovarov alebo služieb zahŕňaných do obratu v prebiehajúcom kalendárnom roku presiahne 62 500 eur.

Daňový úrad do desiatich dní odo dňa doručenia žiadosti zaregistruje podnikateľa, ktorý presiahol obrat 50 000 eur, a pridelí mu IČ DPH, ktoré nadobúda platnosť:

  • januárom kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, v ktorom bol presiahnutý obrat 50 000 eur (dovtedy je toto IČ DPH „zmrazené“), alebo
  • dodaním tovaru alebo služby, ktorým bol presiahnutý obrat 62 500 eur, ak k tomuto dodaniu došlo pred 1. januárom kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, v ktorom bol presiahnutý obrat 50 000 eur.

Odpočítanie DPH pri nadobudnutí tovaru z EÚ aj bez dodávateľskej faktúry

Nadobudnutie tovaru za protihodnotu z iného členského štátu Európskej únie (ďalej len „EÚ“) je v tuzemsku predmetom dane, ak dodávateľ tohto tovaru má vo svojom členskom štáte EÚ tiež pridelené IČ DPH. Zároveň však má platiteľ DPH aj právo na odpočítanie tejto DPH. Do konca roku 2024 bolo právo na odpočítanie dane naviazané na existenciu faktúry od dodávateľa.

Novelou zákona sa zaviedla možnosť uplatniť právo na odpočítanie DPH aj vtedy, ak odberateľ, ktorý je platiteľom DPH, nemá faktúru od dodávateľa. Ak nebude mať faktúru, bude môcť uplatnenie práva na odpočítanie DPH preukázať aj iným hodnoverným dokladom osvedčujúcim nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu EÚ a vznik daňovej povinnosti v príslušnom zdaňovacom období. Takýmto dokladom môže byť napríklad dodací list. Platiteľ v kontrolnom výkaze následne vypĺňa údaje z takéhoto alternatívneho dokladu.

Zmeny v odpočítaní DPH pri registrácii platiteľa DPH

Novoregistrovaný platiteľ DPH si môže uplatniť právo na odpočítanie DPH viažucej sa k tovarom a službám, ktoré nadobudol alebo prijal pred dňom, kedy sa stal platiteľom DPH, ak tieto prijaté plnenia okrem zásob neboli zahrnuté do daňových výdavkov v predchádzajúcich kalendárnych rokoch. Zákon platný do 31.12.2024 neupravoval obdobie, v ktorom je nový platiteľ DPH povinný odpočítať DPH z takýchto plnení. Mohol by toto právo uplatniť v prvom alebo v ktoromkoľvek zdaňovacom období. Hlavná zmena od roku 2025 spočíva v tom, že nový platiteľ DPH si bude môcť uplatniť právo na odpočítanie DPH výlučne v prvom zdaňovacom období.

Zmeny v mimoriadnom daňovom priznaní pri oneskorenej registrácii

Platiteľ DPH, ktorý nepodal žiadosť o registráciu pre DPH alebo ju podal oneskorene, už po novom nebude podávať jedno daňové priznanie za obdobie, v ktorom mal byť platiteľom DPH. V praxi tak, ak bol niekto v omeškaní s registráciou niekoľko mesiacov či rokov, podával jedno súhrnné mimoriadne daňové priznanie za celé obdobie omeškania. Od roku 2025 bude takýto podnikateľ povinný podať daňové priznanie za každé zdaňovacie obdobie, za ktoré v dôsledku nesplnenia tejto povinnosti nepodal daňové priznanie v ustanovenej lehote, a to v chronologickom poradí počnúc prvým zdaňovacím obdobím. Týmto opatrením chce správca dane zabezpečiť aj spravodlivosť a rovnoprávnosť voči zodpovedným subjektom, ktoré si plnia svoje daňové aj registračné povinnosti včas. V praxi tak osoba, ktorá nesplnila registračnú povinnosť, bude po novom penalizovaná za každé jedno nepodanie daňového priznania a kontrolného výkazu.

Zníženie limitu pre možnosť vyhotovenia zjednodušenej faktúry

Od roku 2025 sa novelou zákona o dani z pridanej hodnoty zníži hodnotový limit, do ktorého môže platiteľ DPH namiesto riadnej faktúry vyhotoviť zjednodušenú faktúru, ktorá nemusí obsahovať všetky náležitosti, napr. údaje odberateľa.

V prípade dokladu vyhotoveného pokladnicou e-kasa klient bude môcť byť takýto doklad považovaný za zjednodušenú faktúru len vtedy, ak cena tovaru alebo služby vrátane DPH nepresiahne 400 eur (do konca roku 2024 bol limit pri hotovostnej platbe 1 000 eur a limit pri platbe kartou 1 600 eur). Zjednodušená faktúra bude môcť byť vystavená aj v podobe dokladu vyhotoveného tankovacím automatom pre bezobslužné čerpanie pohonných látok, ak cena tovaru vrátane DPH nepresiahne 400 eur.

Povinnosť platiteľa DPH vyhotoviť riadnu faktúru so všetkými náležitosťami pri presiahnutí hodnoty dokladu 400 eur sa vzťahuje len na prípady, kedy je platiteľ povinný vyhotoviť faktúru. V praxi to znamená, že platiteľ DPH nie je povinný vyhotoviť riadnu faktúru, napr. ak je odberateľom fyzická osoba – občan. V takom prípade naďalej postačuje doklad z e-kasy, aj v prípade, ak bude suma dokladu vyššia ako 400 eur.

Dávame do pozornosti, že ak ste platiteľom DPH, ktorý si chce uplatniť odpočítanie dane, a  doklad z e-kasy presiahne hodnotu 400 eur vrátane DPH, je potrebné žiadať od dodávateľa vystavenie riadnej faktúry so všetkými povinnými náležitosťami. Z bločka nad túto hodnotu nebude možné uplatniť nárok na odpočet DPH.

 

Vyššie uvedené informácie na tejto webovej stránke slúžia na získanie základného prehľadu o daňových, účtovných a právnych predpisoch. V žiadnom prípade neslúžia ako návod pre ich aplikáciu v praxi, ktorá sa môže výrazne odlišovať od platných právnych predpisov v danom čase. Informácie na tejto webovej stránke negarantujú právne, účtovné, daňové či iné odborné poradenstvo alebo služby. Informácie ako také by nemali byť brané ako náhrada za odborné konzultácie s účtovnými, daňovými, právnymi či inými poradcami. Spoločnosť EMINEO PARTNERS nezodpovedá a nenesie zodpovednosť za prípadne nezrovnalosti, opomenutia a výsledky získané na základe použitia týchto informácií. Všetky informácie a príklady sú poskytované bez akejkoľvek záruky na ich aplikovateľnosť v praxi. Spoločnosť EMINEO PARTNERS nie je povinná reflektovať platné právne predpisy na informácie a príklady poskytnuté na tejto webovej stránke. 

Dohodnite si stretnutie
s daňovým poradcom

Kontaktujte nás